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Folk Metal

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Folk Metal ist ein Anfang der 1990er Jahre entstandenes Metal-Subgenre, das auf folkloristische Musikinstrumente, Melodien und Texte zurückgreift.[1][2][3] Charakteristisch für das Genre ist die Fusion meist nationaler Folk-Elemente mit diversen Stilrichtungen des Metal durch Crossover. In der Regel impliziert dieses Crossover primär europäische Volksmusik, Fusionen mit außereuropäischen Folk-Elementen sind aber auch zu finden.

Im Gegensatz beispielsweise zum Thrash Metal, der hauptsächlich in der San Francisco Bay Area, dem Großraum New York/New Jersey und dem Ruhrgebiet entstand und daher als „urbane Musik“ anzusehen ist[4], stammt der Folk Metal oft aus ländlichen Gegenden und solchen, in denen die Folk-Bewegung stark ist[5]. Musik, Texte und Aussagen der Musiker weisen oft auf ein starkes Interesse an den jeweiligen Geschichten, Mythen und Religionen der jeweiligen Umgebung und starke patriotische Gefühle hin.

Geschichte

Pionierphase und Ausdifferenzierung (Anfang der 1990er Jahre)

Die britische Band Skyclad aus Newcastle upon Tyne gilt als einer der Erfinder des Folk Metal und als erste Band der Europäischen Folk-Metal-Szene.[7] Sie verknüpfte auf ihrem Debütalbum The Wayward Sons of Mother Earth (1991) erstmals Elemente der englischen Folklore mit Thrash Metal. Den Anstoß zu dieser bis dato völlig neuen Stilrichtung gab der damalige Sänger der Band Martin Walkyier. Er äußerte sich dazu in einem Interview:

“It was always my heartfelt dream to see the energy of Metal music mixed with elements from more traditional styles.”

„Es war schon immer mein innigster Traum, die Energie des Metal mit den Elementen traditioneller Musik kombiniert zu sehen.“

– Martin Walkyier[8]

Ebenfalls 1991 wurde die israelische Band Orphaned Land gegründet, die Progressive mit Elementen der jüdischen und arabischen Musik kombinierte[9] und damit das Folk-Metal-Subgenre Oriental Metal schuf[10].

Ein weiteres Subgenre des Folk Metal, der Celtic Metal, entwickelte sich ab 1992 von Irland ausgehend unter dem Einfluss des Black Metal mit der Gründung der Band Cruachan. Waylander aus Nordirland wurde 1993 gegründet und spielte ebenfalls von Anfang an von Irish Folk, Black Metal und der Kultur der Kelten beeinflussten Metal. Während die irische Band Primordial sich anfangs noch am Black Metal orientierte, kombinierte sie ihre Musik ab dem Album A Journey’s End (1998) mit Irish Folk, jedoch auf eine wesentlich düsterere und subtilere Weise.[11]

Bevor Moonspell sich mit dem Debütalbum Wolfheart dem Gothic Metal zuwandte, spielte die Band Black Metal, in den sie Elemente der mittelöstlichen Musik einfließen ließ.[12] 1993 gründete sich mit Melechesh eine weitere stilprägende Band des Oriental Metal. Aufsehen erregte sie vor allem, da sie als Black-Metal-Band aus der für Christen, neben Rom, wohl wichtigsten religiösen Stadt der Welt, Jerusalem, stammte und mit satanischen Aktionen um Jerusalem und Bethlehem in Verbindung gebracht wurde.[13][14]

In Deutschland gründete sich 1992 die Mittelalter-Metal-Band Subway to Sally, die Anfangs noch stark von irischer und schottischer Folkmusik beeinflusst war, aber diese Elemente zunehmend durch mittelalterliche ersetzte[15]. Ab 1994 konnte man ihre Musik als Mittelalter-Rock bezeichnen, so dass Subway to Sally als Begründer dieses Subgenres gilt.

Ausweitung in Skandinavien (Mitte bis Ende der 1990er Jahre)

Ab Mitte der 1990er Jahre begannen zunehmend vor allem skandinavische Bands, Metal mit Folk-Elementen zu kombinieren. Die norwegische Band Storm, ein Gemeinschaftsprojekt des Darkthrone-Schlagzeugers Fenriz, des Satyricon-Sängers Satyr sowie der Sängerin Kari Rueslåtten, veröffentlichte ihr einziges Album Nordavind 1995.[16] Auf diesem ahmten die Musiker folkloristische Instrumente und Liedstrukturen mit einer typischen Metal-Instrumentation und Keyboards nach.[17] Fenriz distanziert sich jedoch inzwischen von der Musik und lehnt die Fusion von Metal und Folk ab.[18] Die 1997 gegründete norwegische Band Kampfar kombinierte ebenfalls Einflüsse aus dem rauhen Black Metal mit skandinavischer Folklore.

In Schweden taten sich besonders die Bands Otyg, bei der Sänger und Multi-Instrumentalist Andreas Hedlund Bandleader war, und Vintersorg, bei der er bis heute Bandleader ist, hervor. Otyg brachten in den Jahren 1998 und 1999 zwei Alben heraus, auf denen sie Metal mit traditionellen Instrumenten und skandinavischer Folklore verbanden und in ihren Texten nordische Sagen und die skandinavische Natur behandelten.[19] Dabei wurde die Band, nach Aussage des Gitarristen Mattias Marklund, vom oben beschriebenen Projekt Storm beeinflusst.[20] 1998 erschien auch Vintersorgs Debüt-EP Hedniskhjärtad, auf der die Band Black-Metal-Einflüsse mit Folk vermischte.[21]

Expansionsphase und Boom in den 2000er Jahren

Obwohl Folk Metal anfangs recht unbekannt war, expandierte das Genre in den 2000er Jahren explosionsartig.[22] Keith Fay von Cruachan reflektierte und bestätigte diese Entwicklung 2006 auch in einem Interview:

“During the nineties and even at the end of the nineties, there were very few bands. We had Waylander from Ireland. And one or two in Europe, but it was very rare to get a real folk metal band. Nowadays it is a bit of an explosion all over the place.”

„Während der ’90er und auch noch Ende der '90er gab es nur wenige [Folk-Metal-]Bands. In Irland gab es Waylander und ein oder zwei weitere [Bands] in Europa, aber es war sehr schwierig eine echte Folk-Metal-Band zu finden. Heutzutage explodiert das Genre dagegen ja nahezu weltweit.“

– Keith Fay[22]

Eine Vorläuferrolle hatte die finnische Folk-Metal-Band Finntroll, die extremen Metal mit Humppa, der finnischen Polka, verknüpfte.[23] Gegründet wurde die Band im Jahr 1997, 1999 erschien das Debütalbum Midnattens Widunder.[24] Das nachfolgende Werk Jaktens Tid, das 2001 erschien, gelangte in Finnland in die Charts.[25] Auf dem Album bediente sich die Band teilweise des traditionellen samischen Gesangsstils Joik, der von Jonne Järvelä eingesungen wurde.[23] Järvela ist heute Sänger der Band Korpiklaani, die im Jahr 2003 aus der Band Shaman hervorging. Bei Shaman hatte Järvelä bereits Joik mit Metal verbunden.[26] Unter dem neuen Namen wurden echte folkloristische Instrumente wie Akkordeon und Violine anstelle der früheren Synthesizer verwendet, ebenso verzichtete man auf das Joiken und die Samische Sprache in den Liedtexten.[26][27] Bei Finntroll sind es bis heute vornehmlich Synthesizer, die die Folk-Melodien in den Liedern übernehmen.[28].

Nach Storm und Kampfar aus Norwegen, Otyg und Vintersorg aus Schweden sowie Finntroll und Korpiklaani aus Finnland kamen aus Norwegen weitere Folk Metal-Bands dazu. Vor allem zu nennen sind hier Ásmegin, Lumsk, Glittertind, sowie Trollfest.

Auch außerhalb des skandinavischen Raums bildeten sich neue Folk-Metal-Bands. In den baltischen Staaten Estland, Lettland und Litauen waren Metsatöll, Skyforger und Raud-Ants, in Russland Alkonost, Arkona und Butterfly Temple. Die 2003 gegründete Band Folkearth ist ein internationales Projekt mit Mitgliedern aus 14 Ländern der Welt.[29]

Stil

Musik

Folk-Metal-Bands vereinen stilisierte oder originalgetreue Volksmusik mit Metal. Von den meisten Bands werden sowohl die landestypische Volksmusik als auch landestypische Sagen, Mythen und Erzählungen in den Liedern aufgegriffen. Meist spiegelt die Musik daher rundum die ethnische Herkunft wider. Anders als beispielsweise die Übernahme von Material aus dem Rhythm and Blues durch Led Zeppelin,[30] wird die Verwendung von Folk-Liedern als Quelle nicht als Plagiat gesehen, sondern als Fortführung einer Tradition.[30][31]

Nahezu alle Metal-Subgenres sind beim Folk Metal vertreten. So verbinden Bands wie Primordial, Melechesh und Finntroll folkloristische und Black-Metal-Elemente. Power Metal findet in der Musik von Elvenking Verwendung[32], die zudem ähnlich wie Lumsk[33] oder Týr[34] Progressive-Metal-Elemente verwendet. Gothic Metal wird z. B. durch die deutsch-norwegische Band Midnattsol eingebracht.[35] Oft lässt sich der Stil einer Band auch nicht ausschließlich einem Subgenre zuschreiben, wie beispielsweise die Musik von Orphaned Land, die eine Mischung aus Death und Doom Metal spielen[10], oder die Kombination aus Power- und Death-Metal bei Ensiferum[36].

Vereinzelt findet man auch andere Strömungen im Folk Metal, wie die Postrock-Einflüsse bei der Band Agalloch.[37] Die norwegische Band Glittertind bringt neben den Metal- und Folk-Charakteristika auch Punk-Elemente in ihre Musik ein[38].

Skandinavisch beeinflusst sind Bands wie Finntroll[39], Korpiklaani[40] oder Månegarm[41]. Metsatöll greifen die baltisch/slawischen Elemente ihrer Herkunft auf,[42] ebenso wie die Band Skyforger.[43] Melechesch und Orphaned Land spielen gemäß ihrer Herkunft jüdisch/arabisch beeinflussten Metal mit folkloristischen Elementen.[44] [45]

Da neben Irland ganz Frankreich bis zur Schweiz vor rund 2000 Jahren von den Kelten bevölkert war, gibt es in diesen Ländern eine Vielzahl keltisch beeinflusster Folk-Metal-Bands, dessen Stil auch als Celtic Metal bezeichnet wird. Dazu gehören u. a. Waylander,[46] Cruachan und Eluveitie.[47]

Das Aufgreifen ethnischer Elemente lässt sich jedoch nicht verallgemeinern. Die brasilianische Band Tuatha de Danann spielt zum Beispiel ebenfalls Celtic Metal, obwohl sie aus einem ganz anderen Kulturkreis stammt. Die einzige Verbindung der Band zum Stil besteht aus der Namensähnlichkeit des Herkunftslandes zur irischen Brasilinsel.[48]

Instrumentierung

Die Besetzung einer gewöhnlichen Metalband besteht meistens aus einer Rhythmusgitarre, einer Sologitarre, einem E-Bass, dem Schlagzeug sowie manchmal einem Keyboard. Beim europäischen Folk Metal kommen zu dieser Grundbesetzung Instrumente wie beispielsweise Akkordeon, Dudelsack, Geige oder Mundharmonika zum Einsatz, während bei amerikanischen Bands meist Trommeln und Panflöten gespielt werden. Bei Gruppen aus dem Orient wie Orphaned Land stellen spezielle Saiteninstrumente Einflüsse da, die oftmals melodieführend sind.

Die vielen Instrumente bereiten manchen Folk-Metal-Bands aber auch Probleme bei Live-Auftritten. So treten Orphaned Land in ihrem Heimatland Israel mit 20 Musikern auf, während sie in anderen Ländern dafür Computer benötigen, die die jeweiligen Parts wiedergeben.[49]

Texte

Die Lieder handeln oft vom Heidentum oder der Natur, Fabelwesen oder Mythen.

Eine Ausnahme stellen Bands dar, deren Texte im Gegensatz zu den anderen Subgenres schwerpunktmäßig auf der Lebensweise der Piraten liegt. Es wird sowohl von Seeschlachten und Kämpfen, als auch von Feiern und Trinkgelagen gesungen. Im Allgemeinen wird einer historischen Korrektheit der Liedtexte und des Erscheinungsbildes der Band wenig Beachtung geschenkt. Hier ist vor allem die Band Alestorm zu nennen, jedoch im weiteren Sinne auch Vroudenspil[50] [51]

Oft sind die Texte in den jeweiligen Landessprachen oder deren mittelalterlichen Pendants verfasst, zahlreiche Bands insbesondere aus dem Umfeld von Black- und Viking Metal verwenden altnordische Texte, die oft aus der Edda entnommen sind, auch Texte in keltischen Sprachen sind verbreitet. Die deutsche Band Menhir verwendet unter anderem althochdeutsche Texte[52], die britischen Bands Forefather und Ildra haben altenglische Liedtexte[53]. Auch Regionalsprachen werden vereinzelt verwendet. Welter haben Titel in friesischer Sprache[54], die Lou Quinse aus Italien und Hantaoma aus Frankreich[55] schreiben ihre Texte in okzitanischer Sprache.

Abgrenzung des Genres

Der Folk Metal ist vom Mittelalter-Rock abzugrenzen, bei dem zwar auch folkloristische Liedstrukturen und Instrumente wie Drehleier, Sackpfeife oder Schalmei verwendet werden, dessen Wurzeln aber eher im Rock und nicht im Metal liegen. Die Grenzen sind heute aber fließend. Markanteste Abgrenzungsmerkmale des Mittelalter-Rocks sind die regionale Spezifität und die Thematik: Es wird in der Regel auf Deutsch gesungen, die meisten Formationen haben ihren Ursprung in Ostdeutschland. Direkte Bezüge auf germanische Folklore sind dabei recht selten, es wird vielmehr mit reiner Symbolik oder Beschreibungen mittelalterlicher Szenen gearbeitet. Inzwischen haben die Texte oftmals auch gar keinen direkten Bezug zu Mittelalter oder alten Kulturen mehr. Ebenfalls abzugrenzen sind Bands, die sich zwar thematisch mit alten Kulturen befassen, aber lediglich die Instrumente einer üblichen Metal-Band verwenden und sich stilistisch mehr oder weniger in traditionellen Metal-Genres bewegen (z. B. Ex Deo, Manowar oder Nile).

Da viele Metal-Bands mit Folk-Elementen vom Black Metal inspiriert waren, interpretiert Aaron Patrick Mulvany den Folk Metal als Unterklasse des Black Metal[1][56][57], weist aber auf „erhitzte“ Diskussionen bezüglich dieser Einordnung hin.[58]

Maßgeblich für die Entstehung des Viking Metal aus der „ersten Welle des Black Metal“ war die schwedische Band Bathory mit ihrem vierten Album Blood Fire Death von 1988 und dem Nachfolgeralbum Hammerheart von 1990.[59] Ein Jahr später gründete sich die norwegische Band Enslaved, die neben den von Bathory geprägten stilistischen Merkmalen des Viking Metal Elemente der skandinavischen Folklore mit in ihre Musik einbrachte. Fenriz von Darkthrone grenzt Bathorys Alben explizit vom Folk Metal ab, den er vehement ablehnt.[18] Die ersten Pagan-/Viking-Metal-Alben entstanden unabhängig von diesem, zudem greift der Viking Metal weniger die traditionellen Instrumente und Melodien auf als vielmehr die nordische Mythologie als Textquelle.[60] Im Gegensatz zum Folk Metal kann er nicht auf musikalische Beispiele aus der rezipierten Kultur zurückgreifen und wird daher von Mulvany als „ahistorische ‚Wikingermusik‘“ bezeichnet.[61] Dennoch sieht er ihn als Subkategorie des Folk Metal an.[2]

Diskutiert wird auch, ob der Metal insgesamt als Folk-Musik oder -Kultur einzuordnen ist, worauf Aaron Patrick Mulvany in seiner Masterarbeit über Folk Metal hinweist.[62]

Stellung innerhalb der Metal-Szene

Folk Metal bildet eine Nische innerhalb der Metal-Szene. Während seine Anhänger den Folk Metal für seine Beschäftigung mit der meist eigenen Kultur schätzen, lehnen Gegner des Genres ihn gerade wegen seiner Beschäftigung mit ethnischen Wurzeln oder der Verwendung metal-untypischer Instrumente ab.[63] Die Anhänger teilen zwar ein Interesse am Genre und spezifisches musikalisches Wissen, aber nicht zwingend einen gemeinsamen Lebensstil und sind mitunter geographisch voneinander getrennt.[63] Mulvany zufolge existiert keine Unterscheidung zwischen Folk-Metal-Hörern aus unterschiedlichen Ländern wie Irland, Schweden oder Litauen, sondern eine Korrespondenz unter Fans über Mittel wie Tape-Trading oder das Internet.[64]

Einige Vertreter des Genres

Für eine vollständige Auflistung aller in der Wikipedia vertretenen Folk-Metal-Bands siehe Kategorie:Folk-Metal-Band

Für eine genauere Klassifizierung können Bands nach ihrem kulturellen Einfluss unterteilt werden. Spielen dabei skandinavische Sagen, nordische oder finnische Mythologie, oder Elemente aus der skandinavischen Volksmusik eine Rolle, so spricht man von „nordisch beeinflusst“. Bei dementsprechender Fixierung auf keltische Elemente spricht man von „keltisch beeinflusst“ oder manchmal von „Celtic Metal“. Daneben fallen Bands wie zum Beispiel „Orphaned Land“, die orientalische Einflüsse mit Death-/Doom Metal mischen, aus dem Rahmen dieser möglichen Klassifizierung in „nordisch“ und „keltisch“.

Zu unterscheiden sind typische Folk-Metal-Bands vom Viking- und Pagan Metal. Während bei ersterem primär die Fixierung auf den Themenkreis der Wikinger, beziehungsweise Einflüsse aus den extremen Spielarten des Metal (wie Death- und Black Metal) zu finden sind, so spielt beim Pagan Metal vor allem die Thematisierung vorchristlicher, heidnischer Kulturen eine Rolle. Die Übergänge sind aber fließend.

Keltisch beeinflusst

Irisch/keltisch beeinflusste Bands, die dem Celtic Metal zuzurechnen sind, werden im entsprechenden Artikel behandelt.

  • Aes Dana aus Frankreich
  • Bran Barr aus Frankreich
  • Cruachan aus Irland
  • Eluveitie aus der Schweiz
  • Heol Telwen aus Frankreich
  • Krampus aus Italien
  • Mägo de Oz aus Spanien
  • Skyclad aus dem Vereinigten Königreich
  • Suidakra aus Deutschland
  • Tuatha de Danann aus Brasilien, sie spielt europäische Folk-Musik
  • Waylander aus Nordirland

Nordisch beeinflusst

Nordisch beeinflusste Bands, die dem Viking Metal zuzurechnen sind, werden im entsprechenden Artikel behandelt.

  • Butterfly Temple aus Russland
  • Doomsword aus Italien
  • Ensiferum aus Finnland
  • Equilibrium aus Deutschland
  • Finntroll aus Finnland
  • Glittertind aus Norwegen
  • Heidevolk aus den Niederlanden
  • Korpiklaani aus Finnland
  • Lumsk aus Norwegen
  • Metsatöll aus Estland
  • Midnattsol Musiker aus Norwegen und Deutschland
  • Skálmöld aus Island
  • Trollfest aus Norwegen
  • Turisas aus Finnland
  • Týr: von den Färöer-Inseln

Andere

  • Alestorm: Eine schottische Metal-Band, die ihre Musik unter der Marketingbezeichnung True Scottish Pirate Metal vertreibt.
  • Arkona: Pagan/Folk Metal; die Texte handeln von der slawischen Mythologie.
  • Blackguard: Kanadische Band, deren Texte auf meist nordamerikanischen Erzählungen und Märchen basieren.
  • Dalriada: Synthese zwischen Metal und der ungarischen Volksmusik
  • Ex Deo: Eine Band, die sich mit dem Römischen Reich befasst
  • Kawir: Eine griechische Pagan-Metal-Band
  • Lyriel: Eigenbezeichnung Dark Romantic Celtic Rock
  • Skyforger: Pagan Metal mit Folk-Einflüssen; textlich wird die lettische Mythologie, sowie die Geschichte Lettlands behandelt.
  • Subway to Sally: Folk, später mit Metal-Einflüssen; englischsprachig, später lateinische und gälische Sprache, inzwischen ausschließlich Deutsch

Amerika

Mittlerweile hat sich in Amerika, vor allem im Süden, eine kleine Szene gebildet, die Metal mit traditionellen Instrumenten verbindet. Obwohl dieser Stil in den jeweiligen Ländern eine recht große Popularität erreicht hat, ist er international fast gar nicht bekannt. Diese Bands mischen ihre traditionelle Musik mit Power-, Death-, Black- und Folk Metal. Die Thematik umfasst oft Geschichten aus der Kolonialzeit, als die spanischen Eroberer den Kontinent erreichten. Je nach Land sind auch die Sagen der Maya, der Inka und der Azteken oder anderer Völker Amerikas ausschlaggebend.

  • Aztra aus Ecuador; Metal und Folk, wobei fast ohne Pause die Panflöte zum Einsatz kommt, aber auch Keyboards werden des Öfteren eingesetzt.
  • Ch’aska aus Peru; die Band mischt traditionelle Musik mit Death Metal.
  • Vitam et Mortem aus Kolumbien; vermischen Death- und Black Metal mit traditionellen Instrumenten wie die Panflöte, die Texte handeln meist von der Eroberung Südamerikas durch die Spanier, aztekischen Gottheiten und antichristlichen Themen.
  • Triddana aus Argentinien; vermischen Metal mit schottischem Dudelsack Sackpfeife.

Nicht nur im Folk Metal, sondern auch in der verwandten Pagan-Metal-Szene, die ihren Ursprung ebenfalls in Europa hat, haben sich Bands etabliert. Beispiele dafür sind Yaotl Mictlan, die sich auf die Maya-Kultur beziehen, sowie Guahaihoque, die sich auf die Inka-Kultur spezialisieren. Die russische Band Tenochtitlan wird auch des Öfteren dazugezählt, jedoch hat die Formation russische Wurzeln und passt stilistisch eher in die Doom-Metal-Szene.

Nahost und Asien

Auch in Asien besteht eine Szene, die ebenfalls national viele Anhänger hat und stetig wächst. Dieser Stil des Folk Metal wird "Oriental Metal" genannt.

Weitere Bands aus dem nahen Osten sowie Südasien und Vorderasien sind:

  • Al Namrood aus Saudi-Arabien; vermischt Black-Metal-Elemente mit orientalischen Parts.
  • Almora aus der Türkei; verwenden häufig symphonische Einlagen.
  • Arafel aus Israel, die Black Metal mit slawischer Musik und Folklore verbinden
  • Melechesh aus Israel spielt Black-/Death Metal/Oriental Metal.
  • Orphaned Land aus Israel begründete den Oriental Metal
  • Rudra aus Singapur: Eine Death-Metal-Formation die sich auf südasiatische Kultur spezialisiert hat und ihren Stil als "Vedic Metal" bezeichnet.
  • Ulytau aus Kasachstan: Vermischen Metal mit traditionellen asiatischen Instrumenten, wie der Dombra.

Einige Bands aus Ost- und Zentralasien sind:

  • Chthonic aus Taiwan; Black Metal im ostasiatischem Stil
  • Magane aus Japan; Pagan Metal und japanische Volksmusik
  • Onmyouza ebenfalls Japan: Eine Mischung aus Alternative Metal und J-Rock, die mit folkloristisch anmutendem Gesang aufgelockert wird.

Quelle: Wikipedia

English

Folk metal is a fusion genre of heavy metal music and traditional folk music that developed in Europe during the 1990s. It is characterised by the widespread use of folk instruments and, to a lesser extent, traditional singing styles (for example, Dutch Heidevolk, Danish Sylvatica and Spanish Stone of Erech). It also sometimes features soft instrumentation influenced by folk rock.

The earliest folk metal bands were Skyclad from England and Cruachan from Ireland. Skyclad's debut album The Wayward Sons of Mother Earth was released in 1991 and would be considered a thrash metal album with some folk influences, unlike Cruachan’s early work which embraced the folk element as a defining part of their sound. It was not until 1994 and 1995 that other early contributors in the genre began to emerge from different regions of Europe as well as in Israel. Among these early groups, the German band Subway to Sally spearheaded a different regional variation that over time became known as medieval metal. Despite their contributions, folk metal remained little known with few representatives during the 1990s. It was not until the early 2000s when the genre exploded into prominence, particularly in Finland with the efforts of such groups as Finntroll, Ensiferum, Korpiklaani, Turisas, and Moonsorrow.

The music of folk metal is characterised by its diversity with bands known to perform different styles of both heavy metal music and folk music. A large variety of folk instruments are used in the genre with many bands consequently featuring six or more members in their regular line-ups. A few bands are also known to rely on keyboards to simulate the sound of folk instruments. Lyrics in the genre commonly deal with fantasy, mythology, paganism, history and nature.

History

Origins

It was always my heartfelt dream to see the energy of Metal music mixed with elements from more traditional styles.

Martin Walkyier, former vocalist for Skyclad[1]

The English band Skyclad was formed in 1990 after vocalist Martin Walkyier left his previous band, Sabbat.[2] Skyclad began as a thrash metal band but added violins from session musician Mike Evans on several tracks from their debut album, The Wayward Sons of Mother Earth,[3] an effort described by Eduardo Rivadavia of AllMusic as "ambitious" and "groundbreaking."[4] The song "The Widdershins Jig" from the debut album has been acclaimed as "particularly significant" and "a certain first in the realms of Metal".[5] With a full time fiddle player in their lineup, the band's second album feature a "now legendary folky jig style" and "more prominent inclusion of the fiddle playing lead lines and melodies normally associated with the lead guitar parts of most other rock bands."[3]

Even with the departure of Martin Walkyier in 2001, Skyclad remains an active folk metal group today after nearly two decades since their formation.[5] In contrast, the Portuguese band Moonspell had a brief tenure in the genre. Their first release was the 1994 Under the Moonspell EP with music that featured folk and Middle Eastern influences.[6] With the release of their debut album Wolfheart in the following year, the band made a transition into gothic metal and within a matter of years "quickly evolved into one of the major players of the European goth-metal scene."[7]

Cruachan were formed in 1992 in Dublin, Ireland. From the outset their intention was to mix the native Irish folk music of their home country with the more extreme side of metal music. Their debut album Tuatha Na Gael was released in 1995 and was a full folk metal album from start to finish. In the Italian book “FOLK METAL, Dalle Origini Al Ragnarok”, a comprehensive history of the genre, Author Fabrizio Giosue credits Cruachan as being the very first real Folk Metal band. He acknowledges that Skyclad did have some folk parts in some songs before Cruachan however he goes on to say Cruachan used folk music as much as they used heavy metal music. Cruachan also used arrangements of known folk songs and melodies, Skyclad wrote folk "sounding" parts.

Another early contributor to folk metal is the Finnish group Amorphis. They formed in 1990 with their debut album, The Karelian Isthmus, following two years later.[8] Their sophomore effort Tales from the Thousand Lakes was released in 1994 with "plenty of fascinating melodies and song structures that drew heavily from the traditional folk music of their native country."[9] The album received a favorable reception from fans with "its content quickly being exalted across the Metal underground as perhaps the very pinnacle of atmospheric Death Metal achievement."[10]

Regional variations

In the years 1994 and 1995, several distinct variations on folk metal emerged from different regions.

Medieval metal

The German band Subway to Sally was formed in 1992 as a folk rock band, singing in English and incorporating Irish and Scottish influences in their music.[11] With their second album MCMXCV released in 1995, the band adopted a "more traditional approach" and started singing in German.[11] Taking Skyclad as an influence,[12] Subway to Sally performs a blend of hard rock and heavy metal "enriched with medieval melodies enmeshed in the songs via bagpipes, hurdy-gurdy, lute, mandoline, shalm [sic], fiddle and flute" and combined with "romantic-symbolic German-speaking poetry" in their lyrics.[13] With chart success in their native Germany,[11] they have since been credited as the band "that set off the wave of what is known as medieval rock."[14]

This distinctly German phenomenon[14] has been continued and expanded further by subsequent bands. Formed in 1996, the Berlin based In Extremo has also found chart success with their "medieval style stage garb and unashamed usage of such bizarre, sometimes hand made, instruments as the Scottish bagpipes."[15] Another band that has experienced commercial success in Germany is the Bavarian outfit Schandmaul.[16] Describing themselves as the "minstrels of today,"[14] the band employs a musical arsenal that includes the bagpipes, barrel organ, shawm, violin and mandolin.[16]

Celtic metal

The Irish band Cruachan was formed in 1992 by guitarist Keith Fay with their first demo recording distributed in 1993.[17] Drawing inspiration from Skyclad's first album, Fay set out to combine black metal with the folk music of Ireland.[18] Their debut album Tuatha Na Gael was released in 1995 and the band has since been acclaimed as having "gone the greatest lengths of anyone in their attempts to expand" the genre of folk metal.[19] Cruachan combination of Celtic music and heavy metal is known today as Celtic metal.[20]

Parallel to Cruachan, the black metal act Primordial also released a demo recording in 1993 and "found themselves heralded as frontrunners in the burgeoning second-wave black metal movement."[21] Irish music plays "a very big role" in Primordial but in "a dark and subtle way" through the chords and timings.[22] The band has since "established themselves as one of the most unique sounding bands in the folk-meets-black metal field."[23] Other early representatives of Celtic metal include the bands Geasa, Mägo de Oz and Waylander[20] with both groups releasing a demo recording in 1995.[24][25]

Development

From the middle of the 1990s, other bands gradually emerged to combine heavy metal with folk music. Storm was a short lived Norwegian supergroup with Fenriz, Satyr and Kari Rueslåtten from the black metal groups Darkthrone, Satyricon and the doom metal band The 3rd and the Mortal respectively.[26] Their only album Nordavind was released in 1995 with the use of keyboards to imitate the sound of folk instruments.[27] The Germans Empyrium also relied on synthesizers and guitars to deliver their "dark folklore" black metal music with the release of their 1996 debut album A Wintersunset...[28]

The year 1996 also saw the debut album of the "one-man black metal project of multi-instrumentalist Vratyas Vakyas" from Germany known as Falkenbach.[29] Even though Falkenbach was formed as early as 1989, the band didn't get much attention until the debut, that includes epic music that is "rife with keyboards, Viking themes, and folk music tendencies," Falkenbach was effectively a merge of Viking metal with folk metal.[29] They were joined in the next two years by other bands combining the two genres including Windir,[30] Månegarm[31] and Thyrfing.[32]

Predating most folk metal groups, the Spanish band Mägo de Oz was formed as far back as 1989 with a self-titled debut album, released in 1994.[33] With nine members in their lineup, including a violinist and flutist, the band has evolved over the years into a combination of power metal and Celtic flavored folk metal.[33][34] They have experienced strong chart success in their native Spain as well as in South America[35] and Mexico.

The Lord Weird Slough Feg from Pennsylvania, United States also had an early formation dating back to 1990.[36] Their self-titled debut album was released in 1996 and the band has pursued a "unique style of combining traditional/power metal with folk metal."[37]

The Czech band Silent Stream of Godless Elegy had formed in 1995 as a doom metal band "laced with Pagan imagery and adventurous enough to include violins and cellos alongside the expected modern day arsenal."[38] With the release of their second album Behind the Shadows in 1998, the band began to use "folklore influences" in their music.[39]

Explosion

During the nineties and even at the end of the nineties, there were very few bands. We had Waylander from Ireland. And one or two in Europe, but it was very rare to get a real folk metal band. Nowadays it is a bit of an explosion all over the place.

- Keith Fay of Cruachan in 2006 [40]

 

The folk metal genre has dramatically expanded with the turn of the new millennium. At the forefront of this explosion, with a "revolutionary clash of tradition and amplification that set them apart", is a group from Finland known as Finntroll.[41] The band was formed in 1997 with a demo recorded the following year and a debut album Midnattens widunder released in 1999.[42] They have since developed a reputation for being "obsessed with all things trollish."[43] Their lyrics are sung exclusively in Swedish instead of the Finnish language "apparently because this language was better to evoke the trollish spirit",[41] even though the real reason for this lies in the band's original vocalist belonging to the Swedish-speaking minority. The music of Finntroll features a "real innovation" in the marriage of black metal music with a style of Finnish polka called humppa.[43] Specifically, the band took from humppa "the alternate picking bass lines accompanied with the drumbeat, and the use of accordion."[44] This unlikely mix of polka and extreme metal has received a mixed reception from critics. Andy Hinds of Allmusic laments the polka influence as undermining "the intended threat of a death metal band"[45] while his colleague Alex Henderson praises the band for their "solid, consistently likable effort," declaring that Finntroll has set themselves apart from their peers "because of their emphasis on Finnish humppa" and "the humor and irony they bring to the table."[46]

Finntroll's second album Jaktens tid was released in 2001 and became a chart success in their native Finland.[47] Some of the songs on the album feature vocals performed by Jonne Järvelä of Korpiklaani, another band from Finland.[48] While other folk metal bands began with metal before adding folk music, Korpiklaani started with folk music before turning metal.[49] The roots of Korpiklaani can be traced back to a Sami folk music group under the name of Shamaani Duo,[50] an "in house restaurant band" created in 1993.[51] An album of folk music was released under this name before Jonne Järvelä relocated and formed a new band Shaman.[52] The folk metal act Shaman was based on the folk music of Shamaani Duo.[53] Two albums were released in 1999 and 2001 before Shaman changed their name to Korpiklaani.[52] The change in name was accompanied by a change in the music. The traditional yoik vocals and the use of the Sámi language were dropped while the synthesizer was replaced with real folk instruments.[54] Jonne Järvelä credits his work with Finntroll as the catalyst for the shift in emphasis from folk to metal.[55]

While Korpiklaani used an assortment of traditional instruments to deliver their folk metal,[53] Finntroll relies on keyboards for Finnish folk melodies played in the humppa style.[42] The keyboards in Finntroll are performed by Henri Sorvali who also performs in Moonsorrow, another folk metal band from Finland that he formed with his cousin Ville Sorvali in 1995.[57] They released two demos, the first in 1997 and another in 1999, before the 2001 debut album Suden Uni.[58] Moonsorrow blends folk metal with Viking metal by incorporating "Finland's traditional folk music forms into elaborate symphonic arrangements typical of Viking metal outfits such as Bathory and Enslaved."[59] The adoption of folk elements was "becoming all the rage" in Finland by this point[60] and other folk metal bands from Finland that began to emerge in the early 2000s included Cadacross,[60] Ensiferum[61] and later on Turisas[62] and Wintersun.[63] Ensiferum notably found themselves at the top of the Finnish charts with their 2007 single "One More Magic Potion".[64] Finntroll, Korpiklaani, Moonsorrow and Turisas have all experienced chart success in their native Finland as well.[65]

There are also folk metal acts from the other Scandinavian countries. The Norwegian act Glittertind was A-listed and played with the highest playing frequency on Norway's most popular radio channel NRK P1 with the song "Kvilelaus" (eng. Restless)"[66] and performed the song on Lindmo, the Norwegian answer to Oprah Winfrey show when they released their first full-length as a full band.[67] Other Norwegian acts include the aforementioned Storm and Windir as well as more recent groups such as Kampfar,[68] Lumsk,[69] Ásmegin and Trollfest.[70] Bands from Sweden include the aforementioned Thyrfing and Månegarm along with other acts such as Otyg[71] and Vintersorg.[72][73] Folk metal bands from Denmark include Wuthering Heights,[74] Svartsot,[75]Huldre and the Faroe Islanders Týr.[76]

Outside Scandinavia, other European nations have contributed to the growing genre. Groups from the Baltic states of Estonia, Latvia and Lithuania includes Metsatöll,[77] Raud-Ants,[78] and Skyforger[79] while representatives from Russia include Alkonost,[80] Arkona[81] and Butterfly Temple.[82] More isolated examples across Europe include Divlje Jagode (wild strawberries) from Bosnia, Dimmi Argus[83] and Balkandji from Bulgaria,[84] Dalriada from Hungary, Elvenking from Italy[85] and Eluveitie from Switzerland.[86] Folkearth is an international folk metal project with members from several different European countries. At its inception, the project consisted of 14 musicians from separate backgrounds in folk and metal music.[87] With their second album By the Sword of My Father released in 2006, the project boasted the participation of 31 musicians.[88]

Beyond the European continent, folk metal is relatively rare with only a few known acts including the aforementioned The Lord Weird Slough Feg and their fellow Americans Agalloch. The latter's music "made for a stark geographical anomaly, since its eclectic, avant-garde folk-metal was the sort of thing one would expect to emerge from Scandinavia -- not Portland, Oregon."[89] Tuatha de Danann is another geographical anomaly with their Celtic metal from Brazil.[90]

Characteristics

Music

The music of folk metal is a diverse collection with bands pursuing different subgenres of heavy metal music. While bands like Primordial and Finntroll perform black metal, other groups such as The Lord Weird Slough Feg ply their trade with a more traditional or power metal base. The German-Norwegian group Midnattsol blends the genre with gothic metal.[92] Progressive tendencies can be found among some bands including Elvenking,[93] Lumsk[69] and Týr.[94] Some bands are known to adopt more than one different styles of heavy metal. Orphaned Land combines folk metal with progressive and doom/death metal[95] while Ensiferum mix folk music on top of a power and death metal hybrid.[61] A few groups are also known to incorporate the styles of other music genres outside of heavy metal. Examples include the punk rock in the music of Glittertind[73] and the neofolk and post-rock tendencies of Agalloch.[96]

The folk elements in the genre often reflect the ethnic background of the musicians as is the case for the Scandinavian folk music in Finntroll[43] and Korpiklaani,[52] the Baltic folk music in Metsatöll[97] and Skyforger[79] or the Middle Eastern background of Orphaned Land.[98] Celtic music can be found among such Irish groups as Cruachan and Waylander[20] as well as bands outside Ireland like Eluveitie[99] (although Switzerland can be considered a country with a Celtic history), and Tuatha de Danann (from Brazil, a country that has no cultural ties with the Celts whatsoever, despite the similarity of the country's name to an island in Irish myth).[90] Folk music from multiple regions are employed by some groups like Elvenking[100] and Ensiferum.[101] Other brazilian acts, such as Sepultura and Overdose (from Belo Horizonte), mixed thrash with tribal sounds, ethnic voices and amazonian instruments. Max Cavalera of Sepultura formed Soulfly which later incorporated this "tribal metal" and latin metal sounds in nu metal and groove metal, inspiring acts like Ill Niño, Puya or Tren Loco.

The genre also offers a variety of atmosphere and moods. A fun and cheerful nature is characteristic of groups like Finntroll[102] and Korpiklaani.[103] Both bands are also noted for playing music that one can dance to.[104] In contrast, other acts such as Thyrfing and Primordial are known for their contemplative atmosphere.[103] Lumsk offers a more mellow style[105] while Agalloch are known for their "depressive ambient" sound.[106]

An epic atmosphere is characteristic of some folk metal bands like Primordial,[107] Moonsorrow,[108] Turisas[109] and the music project Folkearth.[87] Groups like Ensiferum and Wintersun are known to have a melodious side[101][110] while bands that favor a more blistering or brutal approach can be found in groups like Finntroll[111] and Månegarm.[112]

Instruments

Folk metal feature the same typical instruments found in heavy metal music: guitars, bass, drums and vocalist. While a few folk metal groups like Tharaphita discard "any notion of utilising folk instrumentation" and "rely solely on traditional metal instruments,"[113] bands in the genre generally rely on folk instruments that range from the common to the exotic.[114] Numerous folk metal acts include a dedicated violinist in their line up. This includes Skyclad,[5] Subway to Sally,[12] Schandmaul,[16] Mägo de Oz,[35] Silent Stream of Godless Elegy,[38] Korpiklaani,[48] Lumsk,[69] Elvenking,[85] Eluveitie[86] and Tuatha de Danann.[115] The tin whistle and flute can be found in such Celtic metal bands as Cruachan,[17] Waylander[25] and Eluveitie.[86] The flute can also be found in other bands such as Metsatöll,[77] Schandmaul[16] and Morgenstern.[116] Some bands are also known to highlight more exotic instruments from their ethnic background or country, including Skyforger's use of the Latvian kokle,[117] Metsatöll's use of the Estonian torupill,[118] Korpiklaani's use of the Finnish kantele,[55] Eluveitie's use of the hurdy-gurdy,[86] and Orphaned Land's use of the oud and saz.[119]

In the absence of folk instruments, other bands in the genre resort to using keyboards to replicate the sound of folk instruments. This includes the aforementioned Storm, Empyrium and Finntroll as well as other acts like Midnattsol.[92] Bands that supplement a folk instrument like the violin with keyboards include Skyclad,[2] Mägo de Oz,[35] and Tuatha de Danann.[115]

The large number of instruments that some bands rely on in recording their studio albums can be a hindrance for live performances. While Orphaned Land are able to perform onstage with twenty musicians in their homeland of Israel, they have to rely on a computer to replicate the roles of the guest musicians for concerts elsewhere.[121] Some folk metal acts confine themselves to studio recordings and are not known to perform any live concerts. This includes Folkearth,[88] Falkenbach[122] and Summoning.[123] Other folk metal bands expand their regular roster to include more musicians and consequently, it is not uncommon to find bands in the genre featuring six or more members in their line-up. Some of the sextets in the genre are Schandmaul,[16] Cruachan,[17] Korpiklaani,[48] Turisas,[124] and Midnattsol,[92] while septets include Subway to Sally,[12] In Extremo,[15] and Lumsk.[69] Both Silent Stream of Godless Elegy[38] and Eluveitie[86] boast eight members each while the line up of Mägo de Oz totals nine performers.[35] Even when a band includes members dedicated to folk instruments, they might still rely on guest musicians to further enhance their sound. As an example, Lumsk added thirteen guest musicians to the band's seven members on their debut album Åsmund Frægdegjevar.[125] At times, guest musicians are known to become full-fledged members of the band, as was the case in Skyforger[120] and Turisas.[62]

Vocals

The diverse range of music styles and instruments is matched by a variety of vocal styles in the genre. From the "spine-chilling death shrieks" in Finntroll[111] to the black metal rasps of Skyforger[79] or Moonsorrow,[108] there is no shortage of extreme vocals in folk metal. Other bands to feature extreme vocals include Cadacross,[126] Ensiferum[127] and Equilibrium.[128] In contrast, bands like Mägo de Oz[34] and Metsatöll are known to feature "clean" singing in line with their more traditional metal approach. Numerous other bands in the genre are known to feature both extreme vocals and clean singing. This includes Primordial,[23] Turisas,[129] Windir[130] and Wintersun.[110]

Traditional folk singing can also be found among some folk metal bands. The yoik vocals of Jonne Järvelä have been featured in varying degrees in the music of Shaman,[54] Finntroll[131] and Korpiklaani.[132] Folk singing or folk-inspired singing can also be heard in the music of Equilibrium,[128] Metsatöll,[133] Skyforger[134] and Orphaned Land.[135] The music of Orphaned Land also features the use of chants and choirs, commonly encountered in the genre of folk metal. Bands that are known to use a choir include Arkona,[81] Turisas,[109] Lumsk[136] and Eluveitie,[137] while chants can be found in the music of Týr[138] and Windir.[139] Some bands like Falconer and Thyrfing are also known to feature "yo-ho-ho folk melodies" in their vocals to suit their Viking metal style.[140][141]

Orphaned Land mostly uses English lyrics, but they are known to feature other languages as they "go well with the music and also sound more exotic and unique." Týr has also been known to use multiple languages in their music.[142] Other bands in the genre are known to sing exclusively or almost entirely in their native language, including Mägo de Oz in Spanish,[34] Moonsorrow in Finnish,[59] Metsatöll in Estonian[133] and Lumsk in Norwegian.[136] Bands in the medieval metal subgenre also tend to sing largely or entirely in their German language, including Subway to Sally,[143] Morgenstern[144] and Letzte Instanz.[145]

Lead female singers are not uncommon in the genre and can be found in Cruachan,[17] Otyg,[71] Lumsk,[69] Arkona[81] and Midnattsol.[92] Other groups like Orphaned Land and Elvenking have employed guest female vocalists in their music.[85][121]

Lyrics

Popular subjects in folk metal include paganism, nature, fantasy, mythology and history.

Folk metal has been associated with paganism ever since its inception, when Martin Walkyier left his former band Sabbat to form Skyclad, in part because the band "wasn't going to go far enough down the pagan, British way that we wanted to do it."[146] Consequently, the lyrics of Skyclad have been known to deal with pagan matters.[5] The band Cruachan was also founded by a self-described pagan, Keith Fay.[18] For Ville Sorvali of Moonsorrow, the label "pagan metal" is preferred "because that describes the ideological points in the music, but doesn’t say anything about the music itself."[147] Other bands that also prefer to use the term "pagan metal" as a self-description include Cruachan,[148] Eluveitie,[149] Obtest[150] and Skyforger. In contrast to bands with pagan themes, some folk metal bands such as Orphaned Land have themes of Abrahamic religion.

Nature is a strong influence to many folk metal bands.[114] Groups such as Korpiklaani,[52] Elvenking,[152] Midnattsol[153] and Vintersorg[154] have all based lyrics on the subject. For the band Agalloch, nature is an embraced theme "because we are siding with what is essentially the victim in a relationship where humankind is a disease."[155] All the members of Skyclad are supporters of "organisations like Greenpeace and others, for those are the ones who stand up and take on the battle" between "people who want to save the planet, and people who want to destroy it."[156]

The pioneers of the genre Skyclad avoided fantasy lyrics because "there was already enough fantasy in the world, told to us by our politicians every day."[156] Nonetheless, other folk metal bands have been known to feature fantasy themes in their lyrics including Ensiferum,[157] Midnattsol[153] and Cruachan.[148] For Elvenking, fantasy themes are used "as a metaphor to cover deeper meanings."[158] Similarly, the fantasy themes in Turisas belie the coverage of issues "that are deeper and have greater significance."[151]

The Celtic metal subgenre is known to feature lyrics based on Celtic mythology.[20] The history of the Celts is another popular source for the lyrics of Celtic metal bands like Cruachan,[18] Eluveitie,[149] Primordial[159] and Mael Mórdha.[160] Norse mythology can be found in the lyrics of such Scandinavian bands as Falkenbach,[122] Týr,[91] Finntroll[161] and Mithotyn.[162] Skyforger is known for featuring lyrics based on both the history and mythology of their Latvian culture.[120] Other bands that have treated history to song include Falconer[162] and Slechtvalk.[163]

A few National Socialist black metal (NSBM) bands like the Nokturnal Mortum,[164] or Russia's Temnozor[165] and Kroda[166] have been known to cross over into folk metal, a circumstance that Ciaran O'Hagan, the vocalist of Waylander, views as "an insult to people like myself who don’t hold with fascist ideals at all."[167] He further suggests that the NSBM bands are playing folk metal "for all the wrong reasons." Due to the misappropriation of pagan symbols by Neo-Nazism, several folk metal bands have also been mistaken for being part of the NSBM scene. Consequently, such bands as Cruachan,[18] Skyforger,[134] Moonsorrow,[168] Månegarm and Týr[169] have had to disassociate themselves with Nazism, fascism or racism. Skyforger went as far as to add the words 'No Nazi Stuff Here!' on the back of their album covers.[170] Richard Lederer of Summoning has also publicly denounced National Socialism in a self-penned essay on his band's website.[171] In April 2008, performers on the folk metal festival Paganfest were subject to accusations of being Nazis, racists and fascists from the German Antifa. Ville Sorvali of Moonsorrow and Heri Joensen of Týr issued a joint video statement to refute these accusations, noting that "one of the biggest issues seems to be that we use ancient Scandinavian symbols in our imagery like the S in the Moonsorrow logo and the T in the Týr logo [even though] that is how the S and the T runes have been written for thousands of years."[172] Moonsorrow has also issued a written statement in response to the controversy[173] while Týr notes on their official website that they "got the idea for the rune logo" from the Black Sabbath album of the same name.[169] On the other side of the political landscape, some folk metal bands have uttered explicit socialist sentiments. For example the aforementioned Glittertind made a leftist statement against neoliberalism in their album booklet when re-releasing the record Til Dovre Faller on Napalm Records in May 2009.[174]

The original folk metal band Skyclad was also known to deal with serious political subjects[156] but through lyrics that were littered with puns[175] and humor.[176] Other bands have continued to feature fun and humorous lyrics. This includes Finntroll[177] with their obsession on trolls.[43] The lyrics of Korpiklaani also "focused on having a good time, drinking [and] partying."[178] In a review of Turisas' The Varangian Way album, James Christopher Monger of Allmusic commented that some listeners might be put off by "the concept of grown men in pelts" singing such lyrics as "come with us to the south, write your name on our roll."[109] Heri Joensen of Týr contends that a listener needs to be confident in his masculinity to listen to such traditional Faeroese lyrics as his own "young lads, happy lads, step upon the floor, dance merrily."


Quelle: Wikipedia

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